Denne side samler information om og fra Praktikernetværket faciliteret af UCN
Netværksmøde 1 | Data og algoritmer
Formålet er at undersøge og forstå, hvordan data og algoritmer hænger sammen og blandt andet bruges til at udvikle kunstig intelligens.
Tid: 13.00-16.00
Lokation: Gundestrupgaard, Gammel Roldvej 14, 9600 Aars
Netværksmøde 2 | Computationel tankegang og programmering
Formålet er at give indsigt i, hvordan input/output-teknologier og programmering fungerer i praksis.
Tid: 13.00-16.00
Lokation:
Netværksmøde 3 | Myndiggørelse
Formålet er at styrke kritisk og analytisk forståelse af digitale teknologier gennem teknologianalyse, konsekvensvurdering og refleksion over etiske dilemmaer.
Tid: 13.00-16.00
Lokation:
Netværksmøde 4 | Teknologiforståelse og fag
Formålet er at kigge ud over Teknologiforståelse som valgfag og ind i teknologiforståelse i dansk, matematik og natur/teknologi.
Tid: 13.00-16.00
Lokation:
Link <til UCN - Texh'R'Us (eller klik på det gule logo): https://kortlink.dk/2QXWK
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1bO9N01Qedg1Z-7wnYChJB2Dy1Bz22aT-GxwVMDZ8-7M/edit?usp=sharing
Datafisk er et læringsspil udviklet af Videnscenter for Dataforståelse. Spillet er designet til at øge elevers bevidsthed om, hvilke data de deler, og hvem de deler dem med. Gennem spillet lærer eleverne om dataetik, datasikkerhed og GDPR på en sjov og interaktiv måde.
Spillet foregår over to runder, hvor eleverne i første runde samler data fra hinanden ved at spørge om forskellige oplysninger. I anden runde bruger de indsamlede data til at designe et socialt medie, hvor de skal argumentere for deres valg af funktioner og den mængde data, de høster fra brugerne.
Datafisk er primært målrettet elever fra 5. klasse og opefter og kan bruges som et redskab i undervisningen til at skabe debat og refleksion omkring dataforståelse.